سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 3 >


خواص گردو:


گردو را به نام "غذای مغز" نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا 3 فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا 3 نیاز داریم. 
مصرف 4 عدد مغز گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا 3 می گردد. 
15درصد از چربی های گردو از نوع چربی های غیر اشباع و مفید برای سلامت قلب می باشد. این نوع چربی، پایین آورنده کلسترول بد(LDL) و افزایش دهنده کلسترول خوب(HDL) است. 
یک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود 8/90 درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می کند. 
? فواید گردو: 
1) کاهش کلسترول کل 
2) کاهش LDL کلسترول 
3) افزایش HDL کلسترول 
4) افزایش قابلیت ارتجاعی رگ های بدن 
5) محافظت در برابر بیماری قلبی 
موسسه غذا و دارو پیشنهاد کرده است که برای سلامت قلب روزانه 30 گرم گردو بخورید. 
6) افزایش قدرت ذهن و هوش 
7) مفید برای تنگی نفس 
8) جلوگیری از ورم مفاصل 
9) مفید در بیماری های پوست نظیر: اگزما و پسوریازیس( به وجود آمدن لکه های قرمز رنگ در پوست) 
10) ضد سرطان 
11) دارای آنتی اکسیدان. در بین آجیل ها، آنتی اکسیدان گردو و شاه بلوط از همه بیشتر است. 
12) محافظت از سیستم ایمنی 
13) جلوگیری از لخته خون 
14) تنظیم سوخت و ساز در بدن 
15) تنظیم فشار خون 
16) تنظیم قند خون 
17) جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر 
18) جلوگیری از سنگ کیسه صفرا 
19) حفاظت از استخوان 
20) روغن گردو درمان کننده دردهای مفاصل است و جذب مواد غذایی را آسان می کند. 
21) کودکانی که مقدار امگا 3 در برنامه ی غذایی شان کم است، اختلالاتی مانند بیش فعالی یا هایپراکتیوی، مشکلات رفتاری، کج خلقی و مشکلات خواب در آنها زیاد است. 
22) زنانی که در هفته 28 گرم آجیل و بادام زمینی مصرف می کنند، 25 درصد احتمال پیشرفت سنگ کیسه صفرا را کم می کنند. 
23) اگر می خواهید خواب آرامی داشته باشید، برای شام، سالاد سبزیجات به همراه گردو مصرف کنید. 
گرچه فواید زیادی در آجیل پنهان است، بعضی ها به گمان این که آجیل موجب افزایش وزن می شوند، از خوردن گردو و دیگر آجیل ها امتناع می کنند. ولی ثابت شده است، افرادی که حداقل 2 بار در هفته آجیل مصرف می کنند، احتمال افزایش وزن در آنها به مراتب کمتر از آنهایی است که اصلا آجیل مصرف نمی کنند. پس به گمان این که اگر گردو یا آجیل بخورید چاق می شوید، این غذای بسیار خوشمزه و مفید را از خود دور نکنید. 
? ویتامین ها و عناصر معدنی موجود در گردو: 
? گردو بهترین منبع منگنز و مس می باشد. 
? در گردو، منیزیم و فسفر نیز وجود دارد. مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز پیدا شده است. 
? گردو مقدار کمی سدیم یا نمک دارد. 
? گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B6، B1 و B5( پانتوتنیک اسید) می باشد. 
? در گردو ویتامین هایی نظیر E ، B3 و B2 نیز وجود دارد. 
کالری گردو زیاد است. حدود 654 کالری در هر 100 گرم گردو وجود دارد. لذا بهتر است روزی که می خواهید گردو مصرف کنید، کالری آن را محاسبه کرده و از کالری روزانه خود کم کنید. به این ترتیب ترس از چاق شدن را نخواهید داشت؛ برای مثال، اگر کالری مورد نیاز شما در روز 2000 کالری است و شما100 کالری گردو مصرف می کنید، لذا می توانید 1900 کالری باقی مانده را از مواد غذایی مختلف دریافت کنید. 
ولی اگر می خواهید گردو میل کنید و همانند روزهای گذشته غذاهای روزانه خود را نیز مصرف کنید، این نکته را از یاد نبرید که باید 131 دقیقه پیاده روی کنید تا انرژی دریافت شده از گردو، بسوزد. 
? گردو در حدود 7/6 گرم فیبر دارد.

خواص بادام: 


 بادام درختی است که میوه و مغز میوه آن کاربرد بسیار در صنایع مختلف غذایی و دارویی دارد. مغز بادام شیرین و تلخ هردو دارای روغن است که از روغن بادام تلخ در درمان التهابات پوستی و از روغن بادام شیرین در تهیه کرمها استفاده می شود. همچنین مغز بادام شیرین فاقد نشاسته است و از آرد آن می توان در تهیه کیک و بیسکوئیت برای بیماران دیابتی استفاده کرد.بادام حاوی ویتامین E ، فیبر، پروتئین و غنی از روغنهای monounsaturated است که کاهش دهنده LDL Cholesterol می باشد. مغز بادام تلخ حاوی ترکیبی دی ترپنی به نام amygdaloside است که در صنایع داروسازی کاربرد دارد. بخش اپی کارپ میوه بادام که نوعی شفت در نظر گرفته می شود در تولید غذای دام مورد استفاده است. همچنین این بخش از میوه دارای ترکیبات تری ترپنوئیدی و برخی ترکیبات اسیدی مانند بتولینیک اسید است که دارای تاثیرات ضد التهاب، ضد HIV و ضد فعالیتهای سرطانی است. علاوه بر این، اپی کارپ دارای نوعی ترکیب جدید سزکوئی ترپنی به نام amygdalalactone است که دارای تاثیرات بیولوژیک مختلف از جمله خاصیت سیتوتوکسیک برای سلولهای تومور و از بین برنده حشرات می باشد.
از نظر یهودیان ، بادام سمبل هشیاری، عهد و نوید است. مسیحیان بادام را سمبل تولد بکرزایانه حضرت مسیح می دانند(به خاطر گلدهی زودهنگام آن در اواخر زمستان و اوایل بهار) و در آثار نقاشی مربوط به دوران طفولیت ایشان، حلقه ای از بادام دیده می شود که نمادی از حضرت مریم است. همچنین در انجیل نیز چند بار از بادام نام برده شده است. چینی ها بر این باورند که بادام مظهر غم و اندوه فراوان است و هندیها نیز معتقدند که مصرف بادام برای مغز مفید است. در ایتالیا در مراسم عروسی شاخه گلدار بادام توزیع می شود که نماد ثمربخشی و برکت زندگی است. در اشعار قدیمی در ادبیات جهان نیز گل بادام سمبل امیدواری است.



خواص سیر: 


 
 سیر یک گیاه علفی دوساله و چندساله است که از خرداد تا مرداد گل می دهد. اولین بار در آسیای مرکزی کشت شده است و قرن ها است که بعنوان ادویه, سبزی و گیاه دارویی در مناطق مدیترانه ای تا آسیای مرکزی استفاده می شود. در حال حاضر سیر در تمام نقاط دنیا کشت می شود.پیازهای تازه خاصیت دارویی دارند. آنها را با زرد شدن برگها در تیر یا مرداد ماه برداشت می کنند و اگر برداشت به تاخیر بیافتد پیازها به پیازچه هایی تقسیم می شوند. پیازها را در محل های خشک و عاری از یخبندان نگه می دارند. بوی تند مشخصی دارد. ترکیبات پیاز سیر شامل 1/0 درصد اسانس فرار بدبو با ترکیبات آلی گوگرددار, ویتامین های C , B , A و ترکیبات شبیه هورمونی می باشد. داروی آن بادشکن وکرم کش است, رشد باکتریها و قارچ ها را متوقف می کند, ترشح زرداب را افزایش داده و فشار خون را کاهش می دهد. البته مصرف خارجی آن باعث تحریک و سوزش پوست بدن شده و ممکن است باعث ایجاد التهاب و تاول شود.سیر عمدتاً دردرمان نفخ شکم, ورم روده و بعنوان خاصیت کرم کشی بصورت داخلی مصرف می شود. از آن برای درمان برونشیت و سرماخوردگی نیز استفاده می شود. سیر ادویه غذاهای گوشتی, سس و سوپ می باشد و بطور گسترده ای در کشورهای منطقه مدیترانه و در شرق استفاده می شود. این گیاه احتمالا از ایتالیا بوسیله مستعمره نشین های رومی وارد اروپا شده است.




  



خواص شلیل :



اعتقاد بر این است که شلیل یکی از قدیمی ترین میوه‌ها بوده و ظاهراً 2000 سال قبل در چین رشد می‌کرده است. تا اواخر دهه 40 شلیلها سبز کم رنگ ، دارای اندازه‌ای کوچک و گوشتی سفید داشته اند. گوشت آن آبدار بود اما میوه‌ای بسیار ترد با هسته‌ای کم عمر محسوب می‌شد. شلیل امروزه با کمک پرورش دهندگان و مدارس کشاورزی از اجدادشان

فاصله بسیار زیادی گرفته‌اند. اکنون شلیل‌ها بسیار تطبیق پذیرند و در آشپزی کاربرد زیادی دارند.آنها چه بصورت پخته و چه خام جایگزین خوبی برای هلو هستند چون قبل از آماده سازی نیازی به کندن پوست آنها نمی‌باشد. در حال حاضر بیش از 150 گونه شلیل وجود دارد که فقط از نظراندازه ، شکل ، طعم ، بافت و رنگ متفاوت هستند. انتظار می‌رود با معرفی دو یا گونه جدید شلیل در هر سال محبوبیت این میوه مداوم باشد.گونه‌های موجود شلیل پیوسته از نظر طعم بهتر و ظاهری زیباتر و عمر طولانی‌تر هسته در حال ارتقا می‌باشند.بسیاری از گونه‌های جدید که شما امروزه از آنها لذت می‌برید شاید در 5 یا 10 سال آینده دیده نشوند.شلیل سرشار از ویتامین‌های C و A و بهترین میوه برای افراد گرمازده است.بیش از 150 گونه شلیل در دنیا وجود دارد. شلیل میوه بومی آسیاست. این میوه که هلوی بدون کرک نامیده می‌شود، از خانواده هلو است و طعمی شیرین‌تر از هلو دارد.شلیل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی که از مهمترین علل مرگ و‌میر هستند مؤثر است.ویتامین C موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد. این میوه منبع بسیار غنی‌ای از بتاکاروتن است. بتاکاروتن با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار نیرومندی که دارد و با ارتقای سطح ایمنی بدن از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.یکی دیگر از خواص بتاکاروتن، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی است.فیبر دیگر ترکیب قابل توجه در این میوه است که سبب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی بویژه قندها می‌شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهد. مصرف شلیل می‌تواند در کنترل قندخون مؤثر باشد.




  






 

خواص دارویی و درمانی هلو

هلو منبع غنی از ویتامین های A و C و نیز منبع خوبی از پتاسیم می باشد. هلو به آسانی هضم می شود و تقویت کننده بدن است.
هلو از نظر طب قدیم ایران سرد است و دارای خواص زیر می باشد :

- هلو به دلیل داشتن آب فراوان ، برای رفع تشنگی و کم آبی بدن موثر است.

- هلو و برگه خیس شده آن ، ملین بسیار خوبی برای رفع یبوست است.

- هلو برای از بین بردن بوی بد دهان مناسب است .

- هلو در افرادی که گرم مزاج می باشند سبب تقویت نیروی جنسی می شود .

- روغن مغز هسته هلو برای تسکین درد گوش و گرفتگی مجرای گوش مفید می باشد .

- اگر روغن مغز هسته هلو را به محل درد بواسیر بمالید در آن را بهبود می بخشد.

- هلو را با پوست بخورید ، زیرا پوست آن دارای ویتامین A است.

- جوشانده گل هلو کرم معده و کرم کدو را دفع می نماید.

- هلو با هر معده ای سازگار است و نفخ ایجاد نمی کند.

- هلو زود هضم است و به سرعت از معده و روده ها عبور می کند.
- هلوی خام اشتها آور است.

- هلو صفراآور است که برای این کار باید 185 گرم آب هلو را بعد از صاف کردن با مقداری ترنجبین مخلوط نمایید و میل کنید.

- هلو اگر چه میوه ای شیرین است ، اما برای افراد مبتلا به دیابت ضرری ندارد .

- هلو مدر و قلیایی کننده خون است، و برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و روماتیسم مفید می باشد.

- اگر خانم های باردار می خواهند بچه زیبایی داشته باشند ، هلو بخورند .

- دم کرده برگ یا گل هلو برای رفع سیاه سرفه مفید است.

- هلو را له کنید و به عنوان ضماد برای رفع دل پیچه بچه ها و دفع کرم روده روی شکم آنها بمالید.

- برگ هلو و جعفری را با روغن زیتون مخلوط نمایید و روی سوختگی و محل ضرب دیدگی بگذارید .

- بهترین ماسک زیبایی را می توانید از هلو تهیه نمایید . برای جوان کردن پوست خود ، هلو را پوست کنید و آن را له کنید و روی پوست خود قرار دهید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند . پس از آن صورت خود را با آب بشویید.

- جوشانده پوست درخت هلو اثر تب بر و ضد کرم دارد.

- خوردن هلو سموم را از بدن خارج می کند .

- برای برطرف کردن بواسیر مغز هسته هلو را بصورت پماد درآوردید و به مقعد بمالید.

- افرادیکه مبتلا به زخم معده هستند و یا مبتلایان به ورم معده و یا روده باید با شکم خالی هلو بخورند.

- هلو میوه مناسبی برای اشخاص مسن است در صورتیکه با شکم خالی بخورند که زود هضم شود.

- برای بیماریهای مجاری ادرار ، سنگ کلیه و ورم مثانه جوشانده برگهای درخت هلو را تهیه کنید و یک فنجان در روز بخورید

- برای درمان زخم هایی که در بدن اطفال و پشت گوش آنها می زند هسته هلو را در آتش بیاندازید تا بسوزد سپس مغز هسته را در آوردید و له کنید و به محل زخم بمالید.

- برای وزن کم کردن هلو بخورید.

مضرات هلو:
- هلو برای اشخاص سرد مزاج مضر می باشد. به همین دلیل این افراد باید هلو را با عسل یا زنجبیل بخورند.

- هضم هلو برای برخی از اشخاص دشوار است و نفخ ایجاد می نماید . برای اینکه ایجاد نفخ نکند ، باید حداقل نیم ساعت پیش از غذا خورده شود.


  


درون فلفل:

 

تندی فلفل به علت وجود ماده‌ای به نام کاپساسین است. هر چه میزان این ترکیب در بافت میوه بیشتر باشد میزان تندی نیز بالاتر خواهد بود. گرما و شرایط تنش خشکی در زمان رشد میوه باعث افزایش تندی میوه می‌شود. بسیاری از خواص فلفل به همین ماده مربوط می‌شود.



10 خاصیت فلفل:

 

1- کاپساسین ماده‌ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه می‌شود. هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کاپساسین موجود در آن درواقع سبب کاهش درجه حرارت بدن می‌شود که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می‌شود.

2- فلفل موجب افزایش اشتها می‌شود.

3- کاپساسین موجود در فلفل، باعث کاهش بروز زخم معده می‌شود. کاپساسین موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده و تولید موکوس به وسیله دیواره معده می‌شود، بنابراین بافت معده در برابر ترشح اسید معده مصون باقی می‌ماند.

4- کاپساسین سبب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود، این موضوع موجب کاهش احتمال گرفتگی رگ‌ها می‌شود، این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند، این دو خاصیت موجب می‌شود که مصرف فلفل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و آرترواسکلروز (سخت شدن رگ‌ها) کمک کند.

5- فلفل خاصیت ضد سرطانی نیز دارد. کاپساسین موجود در فلفل، به عنوان یک ترکیب ضد‌سرطانی عمل کرده و مانع از فعالیت ترکیبات سرطان‌زا در بدن می‌شود و از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند.

6- میزان بالای ویتامین ث موجود در فلفل دلمه‌ای باعث می‌شود، این نوع فلفل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید باشد. بد نیست بدانید یک فلفل دلمه‌ای متوسط، بیش از 3‌برابر نیاز روزانه بدن ویتامین ث دارد.

7- فلفل یک مسکن قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریک درد می‌شود، اما سپس شدت علایم درد را در بدن کاهش می‌دهد. این امر کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن است.

8- فلفل موجب تحریک سیستم ایمنی می‌شود، به همین دلیل می‌تواند از ایجاد عفونت جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده کسانی که به طور مرتب فلفل می‌خورند، کمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند.

9- خاصیت ضد باکتری فلفل موجب پیشگیری و درمان اسهال عفونی می‌شود.

10- فلفل مانند یک داروی ضد احتقان، سبب رقیق شدن خلط و خارج شدن آن از ریه‌ها می‌ش.



  


خواص جوانه گندم :


در این روزها به خوردن جوانه های گندم و جو بسیار توصیه می شود، آیا از خواص آن اطلاعی دارید؟
 
سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه گفت: جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین‌های E ، سلنیوم و منیزیم باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه به فارس گفت: استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ در هوش و تقویت قدرت حافظه مؤثر است.

وی افزود: موادی نظیر سبزی‌های تازه با خنثی کردن رادیکال‌‌های آزاد حالت ارتجاعی رگ‌‌ها را حفظ کرده و باعث خون‌‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب شده و به طور غیرمستقیم از کاهش توانایی فکری جلوگیری می‌‌کنند.

این متخصص تغذیه افزود: ماده دیگر سویا و بهتر از آن روغن سویا است که هم کلسترول بد خون LDL را کاهش می‌دهد و هم از اکسیداسیون کلسترول خوب HDL جلوگیری کرده و در کنار آن رادیکال‌‌های آزاد را خنثی کرده و از تشکیل پلاک‌های عروقی جلوگیری می‌کند. سویا همچنین دارای فیتو استروژن‌هایی است که در تقویت حافظه مؤثرند.

مظهری گفت: در بارداری و شیر دهی ذخایر کولین مادر تخلیه می‌شود و کولین کافی برای رشد مغز در دسترس نیست، از این رو برای حفظ سلامت مادر باید از منابع غذایی حاوی کولین استفاده شود.

کولین روی پیام‌های عصبی مؤثر است و سرعت ساخت استیل‌کولین را برای حفظ قدرت حافظه و فعالیت‌های عضلانی افزایش می‌‌دهد. مادران در دوران شیردهی باید 4 واحد (4 لیوان 240 سی‌سی) شیر و علاوه بر این، جگر، تخم‌ مرغ و بادام ‌زمینی نیز مصرف کنند.



  


خواص انگور:

انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث می‌باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌. امروزه در طب درمان‌های طبیعی (نتروپت), از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست،‌ عوارض رماتیسم، کم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند می‌دانند.
انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده بدین گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می‌کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه‌های خشک مانند برگه هلو و غیره را با انگور و آب میل نکنید، زیرا دچار دل درد می‌شوید.
یکی از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن آن است‌. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند‌. بنابراین سعی کنید همیشه انگور داشته باشید و چند بار در روز از آن میل کنید‌.


انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است‌. افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی‌بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آن‌ها کم شده است، سعی کنند از انگور، هویچ، سیب و هلو، به مقدار زیادی استفاده کنند‌. البته این میوه‌ها را با هم در آب میوه‌گیری ریخته و آب میوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند.
خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند و در کنترل فشارخون موثر است. انگور و سیب هر دو میوه‌های بهشتی هستند که افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و اعصاب می‌توانند آب آن را نیز در طی روز بنوشند‌. 
انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌. این نکته را هم بدانید یبوست که عوارض آن بی‌اشتهایی، نفخ، سردرد،‌ تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می‌شود‌.
خود انگور در درمان یبوست و التهاب معده و روده ها و شیره انگور خاصیت ملین دارد.برگ آن مقوی و قابض و دم کرده آن مدر است . آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سرکه حاصله از تخمیر دانه انگور در تسکین خارش پوست و جلوگیری از خونریزی ها بکار میرود و دانه های خشک آن صفرا و بلغم را دفع و پی را محکم کرده خستگی را رفع و حالت انبساط بوجود میاورد در همه حال انگور و برگ و شیره و دانه های خشک شده و دانه های نارس (غوره ) و دانه تخمیر شده (سرکه ) مصرف غذائی دارند .

کشمش: 
 
کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است‌.

غوره: 
 
غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی کننده بدن نیز هست‌. هم چنین اگر با سالاد میل شود برای لاغر کردن سودمند است‌. سعی کنید غوره خالی را نخورید چون روی معده اثر سوء می‌گذارد.
همچنین خانم‌های باردار از خوردن غوره زیاد خودداری کنند، چون غوره مدر است و امکان دارد موجب سقط جنین شود‌.



  


خواص موز :



موز

موز به خواب افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند کمک می کند همچنین خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.

موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول می باشد. ماده معجزه آسا موجود که در موز سیستم گردش خون را تنظیم می کند پتاسیم است.

به عنوان مثال در مطالعه 859 نفر مرد و زن که به وسیله دانشگاه Sandiago کالیفرنیا و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شد تحقیقات نشان داد که افرادی که روزانه از غذایی که دارای پتاسیم بالایی هستند استفده می کنند مثل موز 40% کمتر خطر ابتلا به حمله قلبی را دارند.

تحقیق دیگری نشان داد که کسانی که به طور روزانه به جیره غذایی خود پتاسیم اضافه می کنند ضمن اینکه از حملات قلبی جلوگیری می شود. بلکه باعث کاهش خون نیز می گردد.

اثر پتاسیم خیلی قوی است دانشمندان می گویند افزودن پتاسیم به غذای روزانه افراد باعث پایین آمدن فشار خون می شود و وقتی که پتاسیم را از جیره غذایی حذف می نمایند فشار خون بالا می رود. تحقیقاتی که در دانشگاه Temple فیلا دلفیا انجام شد نشان می دهد که حذف پتاسیم از غذای 12 نفر که فشار خون بالاتر داشتند بعد از 10 روز فشار خونشان بالاتر رفته است.

چه مقدار پتاسیم باید به غذا افزود ؟ بررسی که در دانشگاه Naples ایتالیا انجام شده نشان می دهد که 81 % افرادی که فشار خون بالایی دارند اگر از 3 الی 6 جیره غذایی که پتاسیم بالا دارند مثل موز استفاده کنند میزان دارو درمانی آنها به نصف و در بعضی ها کاملا قطع گردیده است.

درمان طبیعی زخم معده

تحقیقات نشان می دهد که اثر موز بر روی زخم بیشتر از داروهای گران قیمت است که به وسیله پزشک تجویز می شود.

بررسی های آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات نشان می دهد که موز یک ماده حفاظت کننده می باشد. هر چند تحقیقات کاملتری لازم می باشد تا به عمل یک تکه موز در سیستم هاضمه پی برد. تحقیقات انجام شده در کالج Kastuba هند نشان می دهد که عامل شیمیایی موجود در موز به نام Protease Inhibitor واقعا باکتری عامل اولسر را متوقف می کند. محققین دیگر در دانشگاه New England در استرالیا نشان می دهد که موز از برگشت اولسر جلوگیری می نماید همان طوری که داروهای گران قیمت این کار را انجام می دهد عوارض جانبی نیز ندارد. رمز این تحقیقات این بود که این موزها کاملا رسیده و قهوه ای بودند در این مرحله موز ماده ای تولید می کند که همان لایه پوششی تولید شده در معده است که بر اثر اسید معده کاهش پیدا می کند.

در طول این مدت محققین اثرات درمانی دیگر موز را نیز دنبال نموده اند. در تحقیقی که بر روی حیوانات در دانشگاه Kerala در هند انجام شد معلوم گردید که موز نرسیده خشک شده سطح LDL کلستورل را کاهش می دهد که این نوع کلسترول نوع مضر کلسترول می باشد که باعث انسداد رگها می شود و از تغییرات شیمیایی بین عضلات قلب که خود می تواند عامل بیماری Cardio Vascular گردد جلوگیری کند. تحقیق دیگری در New Dehli نشان می دهد که پودر موز خشک شده می تواند درد را کاهش دهد.


  



خواص پرتقال :
 
پرتقال میوه ای از خانواده ی مرکبات است. درخت آن ویژه ی مناطق آب و هوایی گرم و آفتابی می باشد و دارای گل هایی کوچک است. بلندی درخت پرتقال تقریباً به 10 متر می رسدو دارای برگ های همیشه سبز بیضی شکل با حاشیه ی دندانه دار می باشد که به صورت یک درمیان و به اندازه 4 تا 10 سانتی متر برروی شاخه های درخت می رویند. از انواع شیرین و معروف این میوه می توان پرتقال گرد معمولی نافدار، نیول (navels) و پرتقال توسرخ (خونی) را نام برد. نارنگی، گریپ فروت، لیموترش زرد و نارنج سبز و لیموشیرین نیز به همین خانواده تعلق دارند.

انواع پرتقال:
پرتقال گرد بم یکی از انواع پرتقال است که برای تمام منظورها مناسب می باشد زیرا آب دار و خوش طعم بوده و پوست رنده شده، گوشت و آب آن بسیار خوش رنگ است.
تغییرو دگرگونی در پرتقال نامدار باعث شده که پرتقال دومی در ته میوه ی اصلی ودرست درخلاف جهت محل جدا شدن آن از شاخه، ایجاد شود. این پرتقال دوم به عنوان یک دوقلوی پیوندی با اجزاء کوچکتر در داخل پوست پرتقال بزرگ تر رشد می کند به گونه ای که ظاهراً پرتقال ازبیرون، شبیه به ناف انسان می باشد و به همین دلیل، این نوع پرتقال به نافدار معروف است. گوشت و آب پرتقال های نیول خوشمزه است ولی طعم آن ها در مجاورت هوا تلخ می شود، بنابراین بهتر است که بلافاصله پس از پوست کندن خورده و یا سرو شوند.
پرتقال تو سرخ (خونی) دارای رگه های قرمز رنگ در گوشت میوه است. افزودن پره های این نوع پرتقال به سالادها و بقیه ی دسرها ظاهری فوق العاده می بخشد. این پرتقال کمتر از انواع والنسیا و نیول حالت اسیدی دارد که همین موضوع باعث شیرین تر بودن طعم آن می شود.
انواع دیگری از این میوه که به عنوان (پرتقال آبگیری) شناخته می شوند، مقدار زیادی آب و پوستی خوش عطر دارند اما اغلب آن ها به هنگام قاچ کردن، پر از دانه و پرز پرتقال و دارای ظاهری نامنظم هستند.

مقیاس آشپزخانه:
1 عدد پرتقال متوسط مساوی است با 6 تا 7 قاشق غذاخوری آب پرتقال و حدوداً 2 قاشق غذاخوری کمی فشرده شده پوست پرتقال رنده شده(در صورتی که با درجه ریز، رنده شده باشد)

چگونه یک پرتقال خوب را انتخاب کنیم؟
در هنگام خرید پرتقال، آن هایی را بردارید که وزنشان به نسبت اندازه ی آن ها بیشتر است(این به معنای آب دار بودن پرتقال است) وهمچنین دارای پوست نرم و شل نیستند.

چگونه پوست پرتقال رنده شده را تهیه کنیم؟
پوست رنده شده پرتقال ترکیبی از طعم خوب مرکبات و گل ها را به غذا می افزاید که می توان آن را با استفاده از رنده و یا پوست گیر تهیه کرد. برای تهیه پوست پرتقال رنده شده باید این کار را قبل از پوست کندن و آبگیری پرتقال انجام داد(پرتقال باید درسته باشد)

میزان اسیدی بودن پرتقال:
مانند همه ی انواع مرکبات پرتقال نیز میوه ای اسیدی با سطح PH تقریباً 2/5 تا 3 است که این میزان PH به سن، اندازه و نوع این میوه بستگی دارد و اگر چه به طور متوسط، این درصد اسیدیته به اندازه ی لیموترش قوی نیست. اما همچنان از درجه ی PHقوی برخوردار است و میزان اسیدیته ی آن مانند سرکه می باشد.

فرآورده هایی که از پرتقال تهیه می شوند:
1- پوست کلفت و تلخ پرتقال پس از فرآوری و خارج کردن آب از آن به وسیله ی فشار و گرما به عنوان غذای دوم دام مورد استفاده قرار می گیرند.
2- تقریباً می توان گفت که همه ی اجزا این میوه در آشپزخانه قابل استفاده است. روغن گرفته شده از پوست پرتقال شیرین، محصولی فرعی از صنعت آب پرتقال گیری است که به وسیله ی تحت فشار قراردادن پوست پرتقال به دست می آید. این روغن به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها و از اسانس آن در تهیه ی عطرها و روش های درمانی با مواد معطر استفاده می شود.
روغن پوست پرتقال شیرین دارای تقریباً 90 درصد ماده ی (دی - لیمونن) D-Limonene)) می باشد. این ماده حلالی است که در مواد شیمیایی گوناگون مربوط به امور خانه از قبیل ماده ی جلادهنده و نرم کننده مبلمان چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، این روغن به همراه روغن مرکبات دیگر به عنوان پاک کننده چربی و تمیز کننده دست به کار می رود، این ماده یک عامل پاک کننده ی موثر است که به عنوان ماده ای حافظ محیط زیست شناخته شده و نسبت به فرآورده های نفتی ارجحیت دارد.
3- دربرخی از کشورها شکوفه های پرتقال که بسیار معطر هستند، به صورت سنتی و از قدیم الایام نماد خوش شانسی بوده و مدت های مدیدی است که استفاده از آن ها در دسته ی گل عروس ها و تاج های گل مخصوص در عروسی ها مرسوم می باشد.
4- اسانس شکوفه ی پرتقال یکی از ترکیبات مهم در صنعت عطرسازی است.
5- طی انجام مراحل ظریفی از تقطیر می توان از گلبرگ های شکوفه های پرتقال نوعی گلاب تهیه کرد که استفاده از این نوع گلاب در آشپزی های مربوط به فرانسه و خاورمیانه رایج است و دراکثر موارد به عنوان یکی از مواد اولیه در تهیه دسرها، نان ها و کیک ها به کار می رود.
6- در اسپانیا، شکوفه های ریخته شده از درخت را خشک کرده و بعد، برای درست کردن چای از آن استفاده می کنند.
عسل تهیه شده از شکوفه ی پرتقال و یا در واقع، عسل مرکبات نوعی از عسل است که با قراردادن کندوها و باغ های مرکبات و درطول زمان شکوفه دادن درخت ها تهیه می شود. قرار دادن کندوها در این باغ ها همچنین باعث گرده افشانی انواع مرکبات نیز می شود. قیمت عسل تهیه شده از شکوفه پرتقال بسیار گران است و کاملاً طعم پرتقال می دهد.
8- مارمالاد، نوعی مربا که معمولاً از پرتقال تهیه می شود و در آن از تمام قسمت های پرتقال استفاده می شود. فقط دانه ها وقسمت اسفنجی و سفید رنگ بین پوست و گوشت این میوه را به صورت جداگانه درکیسه ای ساخته شده از پارچه ای توری ریخته و آن را در ظرف پخت مارمالاد قرار می دهند، تا به همراه آب پرتقال و پوست خلال شده ی آن بجوشند. این کار برای خارج کردن پکتین از مواد داخل کیسه انجام می گیرد. پکتین همان ماده ای است که بعداً به فرایند ژله ای شدن مارمالاد کمک می کند، لازم به ذکر است که قسمت سفید رنگ و اسفنجی که بین پوست و گوشت پرتقال قرار دارد، منبع پکتین بوده و تقریباً به اندازه گوشت این میوه دارای ویتامین (ث) می باشد.
9- پوست پرتقال به عنوان دور کننده ی آفت ها توسط باغبان مورد استفاده قرار می گیرد.
10- می توانید برگ های پرتقال را جوشانده و با آن ها چای تهیه کنید.
درصورتی که بخواهید پرتقال ها را برای مدت چند روز در درجه ی حرارت اتاق نگهداری کنید، ایرادی ندارد اما اگر بخواهید آن ها به مدت طولانی ترین بمانند و خوش طعم تر باشند، بهتر است پرتقال ها را در یخچال نگهداری کنید.


  



خواص ذرت:
   

نحوه استفاده : کاکل و ریشه آن به صورت دم کردنی و جوشانده و میوه آن به صورت پخته شده 
خواص : ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است . 
سایر خواص آن عبارتند از : 
- پماد ذرت خشک کننده زخم ها می باشد. 
- ذرت غذای خوبی برای پیشگیری ازسرطان است. 
- استفاده مداوم از ذرت ازپوسیدگی دندان جلوگیری می کند . 
- روغن ذرت کلسترول خون را پائین می آورد . 
- روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است. 
خواص درمانی کاکل ذرت 
کاکل ذرت را قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن آن می چینند و به سرعت خشک می کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند . 
برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدر 30 گرم از آ ن را در یک لیتر آب جوش 
ریخته وبه مدت پنج دقیقه دم کنید . 
- کاکل ذرت دارای مقدار زیادی پتاسیم است، به همین دلیل دم کرده آن ادرار آور است و 
آرام کننده دستگاه ادراری است . 
- درد وناراحتی های دستگاه ادرار را تسکین می دهد . 
- سنگ مثانه ،‌التهاب و درد مثانه را از بین می برد . 
- کاکل ذرت بطور کلی دستگاه ادراری را تمیز می کند . 
به غیر از کاکل ذرت از برگ ، ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی به عمل می آید . 
- جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی بینی را بند می آورد. 
- برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگ های ذرت استفاده کنید . 
- جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادرار مفید است . 
- جوشانده وسط ذرت درد شکم و معده را از بین می برد . 
- در قدیم برای معالجه سوزاک از جوشانده ساقه بلال استفاده می کردند .



  



خواص سیب:


از جمله فواید سیب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است
با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.
لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.

فشارخون را منظم می‌کند
خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است
اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.
مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.
اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.
جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند
یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.
سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.

مقوی مغز است
سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

اثر آرام بخشی دارد
دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

خواص سیب به طور کامل تر در بخش(تغذیه > خواص خوراکی ها > میوه ها) در همین سایت وجود دارد.



  

مشخصات مدیر وبلاگ
امیر حسین افشاری[16]
 

از بینندگان این وبلاگ خواهش می کنم برای بهتر شدن مطالب وبلاگ نظر بدهند.


لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 6
کل بازدید : 637736
کل یاداشته ها : 98
لوگوی دوستان
دوستان

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ